Antioksidanter er bra

Antioksidanter ER viktige for en god helse. Mange store vitenskapelige undersøkelser har vist at inntak av kosttilskudd med antioksidanter over tid kan medvirke til å redusere risikoen for å utvikle kroniske sykdommer.

Den siste meta-analysen, publisert i Cochrane databasen over systematiske rapporter1 og publisert i Dagbladet 18.april 2008, bør derfor ikke uroe forbrukerne i forhold til å sette spørsmål ved verken effekten eller sikkerheten til kosttilskudd med antioksidanter. Rapporten ekskluderer gode studier som viser effekt. Rapporten er i høyeste grad partisk og man bør så absolutt spørre forfatterne om begrunnelsen for å lage den.

Patrick Holford, en av Englands ledende ernæringseksperter, som til enhver tid, gir oppdatert informasjon over de siste vitenskapelige studier på din webside, www.patrickholford.com gir følgende kommentarer til denne siste undersøkelsen, som hevder at man kan skades av inntak av kosttilskudd med antioksidanter.


Det er et makkverk. Om du ser objektivt på de studiene som ble studert, utvalgt kun på bakgrunn av mulighet for å redusere dødelighet, og ikke for de mange andre positive effekter rapportert i andre studier, Bjekalovic et al konkluderer med at ’Betakaroten, vitamin A og vitamin C, brukt alene eller i kombinasjon med andre antioksidanter hadde ingen effekt (på dødelighet)’, dette til tross for at et stort antall studier av vitamin C faktisk rapporterer ingen mortalitet……. Og at ’selen, brukt alene eller i kombinasjon med andre antioksidanter signifikant reduserer dødelighet’”.

Den eneste måten denne rapporten var i stand til å produsere negative resultater var å finne grunner til å ekskludere de mange positive studiene, inkludert alle de positive på selen. Deres begrunnelser for å ekskludere studier i en tidligere meta-analyse, publisert i JAMA (Journal of American Medical Association) har blitt sterkt kritisert i populære medisinske tridsskrift.

En av verdens ledende eksperter på området, Dr. Balz Frei sa ”Dette er dårlig analyse av dårlige data, og det hjelper oss ikke til å forstå de virkelige helseeffektene av antioksidanter, om de har god effekt eller ikke2”.

Utover dette, og det er alvorlig, forfatterne av denne rapporten som hevder å analysere kosttilskudd med antioksidanter i den hensikt å forebygge dødelighet, klarer å ekskludere alle studiene – 405 av dem! – som ikke rapporterte noen dødsfall.

Patrick Holford sier, ”Antioksidanter er ikke ment å være magiske kuler og kan ikke forventes å skulle omgjøre et helt liv med dårlige helsevaner. Men brukt riktig, i kombinasjon med et godt kosthold full av frukt og grønnsaker, trening, ikke røyking, kan antioksidanter spille en viktig rolle i å ivareta og promotere en god helse”.

I praktiske termer betyr dette at betakarotentilskudd, som vi allerede vet, ikke bør inntas alene av de som røyker. Vitamin E i høye doser, skal ikke tas av de som går på kolesterolsenkende medisiner (disse medisinene stopper deg fra å produsere Q10 og forandrer E-vitamin fra en antioksidant til en potensielt farlig oksidant). Selen og vitamin C er de som er best helseeffekt.

Patrick sier, ”Jeg tar, og vil fortsette å ta antioksidantkosttilskudd, likeså Q10, lipoic acid og resveratrol (finnes i rødvin) og også spise en diett med mye frukt og grønnsaker”.

1. Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, et al. Antioxidant supplements for prevention of mortality in healthy participants and patients with various diseases. Cochrane Database of Systematic Reviews 2008, Issue 2. Art. No.: CD007176. DOI: 10.1002/14651858.CD007176.

2. http://oregonstate.edu/dept/ncs/newsarch/2007/Feb07/vitaminstudy.html

For ytterligere informasjon kontakt:

post@brn.no

Produktsøk

Søk efter produsent, produktnavn eller virkestoff: